Με χαρά σάς παρουσιάζω τη νέα στήλη στο blog, με τίτλο Συγγραφικά tips!
Είμαι σίγουρη πως, από άνθρωπο σε άνθρωπο, από συγγραφέα σε συγγραφέα ο τρόπος διαφέρει
και αυτό το ταξίδι θα φανεί ενδιαφέρον και σε εσένα που δε γράφεις,
Την αρχή, λοιπόν, την κάνει η υπέροχη και ταλαντούχα, Ευγενία Νιφόρα!
Ένα κορίτσι που κοπιάζει καθημερινά για τα όνειρά του,
Μια νεαρή συγγραφέας που έμαθε από νωρίς να δουλεύει
με επαγγελματισμό/ προγραμματισμό και στόχο.
Μια νέα συγγραφέας που μπήκε δυναμικά στον κόσμο της λογοτεχνίας, συγκεκριμένα
Είμαι σίγουρη πως θα βρεις πολύ ενδιαφέρον το συνολικό της έργο.
Από τις πρώτες μου απόπειρες να γράψω κάτι, σκεφτόμουν την ραχοκοκαλιά του. Τι την απαρτίζει, τι πρέπει να διώξω, τι είναι χρήσιμο και ποιο κομμάτι πρέπει να αποκαλυφθεί πρώτο. Αποτελεί ένα, προσωπικά, πολύ χρήσιμο τρόπο ναμην χάσω ούτε όσα έχω σκεφτεί (που αρκετές φορές είναι παραπάνω από όσα καταφέρνουν να μπουν στην ιστορία) ούτε την συνοχή με όσα έχω ήδη χτίσει. Το πρώτο κομμάτι μετά την έρευνα χρειάζεται εμένα και το μπλοκάκι μου να σχεδιάζουμε τον σκελετό της πλοκής μας χωρίς καμία λεπτομέρεια. Έπειτα, και με την ανάγνωση, μικρές λεπτομέρειες ξεπηδούν και καταγράφονται. Αφού έχει ολοκληρωθεί στο περίπου η ιστορία, το πληκτρολόγιο γίνεται προέκταση του χεριού μου. Μην θαρρείς πως δεν αλλάζουν τα γεγραμμένα μου. Οι ήρωες έχουν δική τους ζωή κι αυτή ορίζει πολλές φορές τι θα συμβεί. Το σχεδιάγραμμα όμως θα είναι εκεί να σε ακολουθήσει σε όποιο δρόμο κι αν οδηγηθείς με συνέπεια.
Ένα από τα πιο κρίσιμα κομμάτια της συγγραφής μιας ιστορίας αποτελεί η τήρηση του χωροχρόνου. Είναι σύνηθες να ξεκινάει κανείς την διαδικασία συγγραφής χωρίς να έχει ορίσει στο μυαλό τον τόπο και τον χρόνο. Συνεπώς, στην συνέχεια να υπάρξει αντίκρουση για το ποια τοποθεσία ή χρονολογία ισχύει. Καλό είναι να το έχουμε ήδη προαποφασίσει καθώς και ερευνήσει συνήθειες, έθιμα, συμπεριφορές, τάσεις της εποχής. Αυτό μεταφράζεται ως μια πρώτη επαφή με την έρευνα ώστε το αποτέλεσμα μας να είναι όχι μόνο πειστικό αλλά και ρεαλιστικό ως προς τα γεγονότα της εποχής, την προϊστορία της χώρας ή τόπου. Προσωπικό παράδειγμα αποτελεί το πρωτόλειο μυθιστόρημά μου ονόματι Σαν πέφτει η Αυλαία, το οποίο διαδραματίζεται στην Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 1990. Βάσει αυτού του φόντου, χρειάστηκε σκιαγράφηση της τοποθεσίας, του χρόνου, του τόπου δράσης των ηρώων, εν προκειμένω το θέατρο Hayes, αλλά και της τεχνολογίας της εποχής.
Αυτές ξεπηδούν φυσικά και οργανικά. Δεν βεβιάζονται ούτε γεννιούνται από τη πρώτη κιόλας απόπειρα για το σκελετό της ιστορίας μας. Η φαντασία χαρακτηρίζεται ως άπλετη και αχανής σκοπίμως αφού σαν μηχανή παραγωγής ιδεών δεν ξεκουράζεται ποτέ. Μια μυρωδιά, μια συζήτηση, ένας οξύς ήχος ή ακόμη η λαχτάρα να δοκιμάσετε κάτι στέκονται ικανά να μετουσιωθούν σε λεπτομέρειες που θα θελήσετε να μοιραστείτε με τους ήρωές σας. Αφεθείτε σε αυτό το ταξίδι με προσοχή. Μην υπερφορτώσετε με χαρακτηριστικά τον ήρωα για τον απλούστατο λόγο ότι κατά πάσα πιθανότητα, θα τα ξεχάσετε και θα σπάσετε τη συνοχή παρακάτω. Ένα καλό tip είναι να καταγράφετε είτε με σχόλια στο word είτε στο τετράδιο σας λεπτομέρειες κομβικές και χρήσιμες ώστε να ανατρέχετε γρήγορα όποτε χρειαστεί.
Από τον πρωταγωνιστή έως εκείνον που εμφανίζεται μονάχα μία φορά, δεθείτε μαζί τους. Αφήστε τους να μετατραπούν σε κομμάτι της σάρκας σας. Ανακαλύψτε τις κινήσεις τους σαν δικές σας. Δείτε τον κόσμο όπως αναδύεται μέσα από τα μάτια τους χωρίς να στρογγυλεύεται τις γωνίες υπέρ ή κατά τους. Ακόμη κι εκείνον που αντιπαθείτε, ο κακός της ιστορίας, πάρτε το νήμα του και αφήστε το να ξεδιαλυθεί. Μόνο τότε θα έχετε πετύχει την ταύτιση μαζί τους και την ρεαλιστική απεικόνισή τους. Εργαλεία απόλυτα χρήσιμα αν θέλετε να καθηλώσετε τον αναγνώστη. Δείτε το σαν μια μεγάλη θεατρική παράσταση που οι ηθοποιοί μπαίνουν στο πετσί του ρόλου είτε συμπαθούν είτε αντιπαθούν τον χαρακτήρα που υποδύονται. Έτσι κι εσείς.
Τις αγαπάμε το δίχως άλλο, όχι μόνο ως αναγνώστες αλλά και ως συγγραφείς. Απαιτούν, όμως, προσοχή και μέτρο. Μια πολύ καλή ανατροπή χρειάζεται ένα καλά προετοιμασμένο έδαφος, ειδάλλως ίσως και να πέσεις σε αυτοαναιρέσεις. Δοκίμασε να σε ξαφνιάσεις με αυτό που σκέφτηκες κι ύστερα να βρεις τον κατάλληλο δρόμο να υποδείξεις και στον αναγνώστη σου. Μην του δώσεις μασημένη τροφή αλλά ούτε και κανένα στοιχείο. Μπορείς, ακόμη, να παίξεις με τις αισθήσεις του προκειμένου να ξεπηδήσει αυτή η ανατροπή από το χαρτί στο χώρο του.
Επίσης, αν σε ενδιαφέρει να στείλεις και εσύ τη δίκη σου πρόταση,
επικοινώνησε μαζί μου μέσω instagram ή mail.
Μέχρι το επόμενο άρθρο,
(λογικά μέσα Δεκέμβρη)
Σας χαιρετώ και σας φιλώ😘
Φιλικά,
Τσαβαλά Μαρία
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου